3. marca 2024

Tehnokrat

Moč tehnologije.

Demokratizacija umetne inteligence na primeru posameznika

8 min read

Čeprav mi znanci večkrat omenijo, da bo umetna inteligenca nadomestila novinarje in številne druge poklice, začenši s šoferji, sam v to (še) ne verjamem. Prepričan pa sem, da nas bo boljša tehnologija predvsem opolnomočila.

Miran Varga

Je umetna inteligenca naslednja velika stvar? Vsekakor. Bo spremenila naša življenja? Bo. Na bolje? Vsekakor upam tako. Naj že takoj razkrijem svoje stališče za vse tiste, ki se bojite umetne inteligence: ljudje se ne rabite bati umetne inteligence same, temveč, če že, drugih ljudi, ki uporabljajo orodja umetne inteligence. Ti so namreč vaši pravi tekmeci za delovna mesta, službe in priložnosti, za katere se potegujete. Ker bodo z omenjenimi orodji zelo verjetno postorili več, hitreje in zelo mogoče celo bolje kot vi sami … Razmislite o napisanem minuto ali pet …

Nič ne de, namen tega prispevka ni strašiti ljudi. Nasprotno, pokazati želim, kako se umetna inteligenca že danes dotika skorajda slehernika, oziroma vsaj vseh nas, ki imamo opravka s pametnimi telefoni, računalniki, internetom, spletnim nakupovanjem, pretočnimi storitvami itd.

Ljudje postajajo pismeni

Kako veste, da nekdo, ki ga poznate, uporablja priljubljena orodja t. i. generativne umetne inteligence, kot sta ChatGPT in Bard? Preprosto, njegova e-poštna komunikacija kar naenkrat postane precej bolj pismena in bogata. Še ko se z vami v nečem ne strinja, to ne stori odrezavo, temveč odločitev bolj ali manj posrečeno utemelji v več stavkih … ChatGPT, vam povem.

Omenjena tehnologija vzbuja veliko pozornosti prav zaradi svoje sposobnosti posnemanja človeškega izražanja in ustvarjanja človeku podobne vsebine. Vzpon platform, kot je ChatGPT, je sprožil porast zanimanja za umetno inteligenco. Radovedneži so ga najprej preizkusili v šali, kaj hitro pa spoznali, da je lahko uporaben – v zasebnem življenju in na delovnem mestu. Nek petek popoldne ob srebanju piva v barčku v prestolnici nisem mogel preslišati treh mladcev, kako so se trepljali po ramenih, da jih odkar obstaja ChatGPT šefi zelo pohvalijo za njihova poslana e-poročila. Hudiča, še znanka se mi je pohvalila, da je ChatGPT vprašala, kako naj zavrne fanta, ki ji ni všeč in naporno stranko v službi. In vi še menite, da si z umetno inteligenco nimate kaj pomagati?!

Veste, ali se pogovarjate s človekom ali strojem?

Dobro, pisanje je ena stvar. Kaj pa pogovor? V kolikor gre za spletni pogovor, npr. agenta na spletni strani, vam povem, da je vse težje ločiti, ali imate opravka s človekom ali programskim algoritmom. In to je pohvalno. No, naj vas kar takoj potolažim – kmalu bodo spletna pogovorna okenca povsem obvladovali t. i. klepetalni (ro)boti.

V podjetjih lahko generativna umetna inteligenca z nadrealističnimi pogovornimi agenti in prilagojenim oglaševanjem izboljša sodelovanje s strankami ter z avtomatizacijo in optimizacijo dela zaposlenih. Podjetja namesto v klicni center vložijo denar v algoritem, ki naloge sprejema blaga v servis ali pa napotke, ki so praktično posredovanje navodil za uporabo »lenim« uporabnikom, opravlja vsaj tako dobro kot človek.

Ni pa pogovorni bot še vsemogočen. ChatGPT denimo govori 95 svetovnih jezikov, a programiran in optimiziran je vendarle v angleščini. Tudi zato ne razumete nekaterih njegovih šal, ker pač Slovencem niso smešne, saj gre za igro angleških besed. Tu bodo imeli programerji še veliko dela. Odgovori, ki jih ChatGPT zagotavlja v jezikih, ki niso angleščina, so lahko prikazani na način, ki za domačine ne zveni verodostojno, kar zmanjšuje zaupanje v rešitev. V Južni Koreji, ki sem jo obiskal pred kratkim, je le 26,5 % vprašanih menilo, da so odgovori ChatGPT vredni zaupanja!

Nadgradnja spletnih iskalnikov

Že dolgo nazaj sem dobil vprašanje, kako bi umetno inteligenco razložil svoji babici. Odgovor sem si sposodil kar pri ustanovitelju podjetja Google, saj je že Larry Page dejal, da je umetna inteligenca popolna različica Googla. Najsodobnejši iskalnik, ki bi razumel vse na spletu. Razumel bi, kaj točno želite, in vam takoj našel in ponudil pravo stvar.

To kar so tradicionalni spletni iskalniki za informacije, je namreč generativna umetna inteligenca za odgovore. Če jo boste uporabljali, vam morda ne bo več treba prebirati dolgih seznamov rezultatov iskanja. Pri tem pa gre umetna inteligenca še korak dlje: medtem ko vam spletni iskalniki predstavijo zadetke podobno kot knjižničar na pult zloži knjige, generativni modeli umetne inteligence delujejo kot študijski partner in nenehno izpopolnjujejo odgovore v pogovoru – ta postaja vse boljši. Veliko obeta tudi t. i. semantično iskanje z umetno inteligenco, ki upošteva pomen, namen in kontekst. Če ne želite izgubljati časa ali pa niste prav vešči postavljanja vprašanj, je eno izmed generativnih orodij umetne inteligence za vas bržkone primernejše od spletnega iskalnika. Stavil bi, da boste z njim prej našli, karkoli že iščete.

Spletna prodaja na steroidih

Umetna inteligenca bo v zgolj nekaj letih močno spremenila tudi poslovno krajino, posebej vse, kar se dotika prodaje. Na to kaže tudi poročilo družbe Mastercard, poimenovano Signals – Commerce in the Age of Generative AI, ki ugotavlja, da bodo prav vse poslovne funkcije v podjetju podobno kot zaposleni, ki uporabljajo umetno inteligenco, po njeni zaslugi nadgrajene in opolnomočene.

In to tudi tiste, kjer nista v prvem planu produktivnost in učinkovitost. Medtem ko bo umetna inteligenca podjetjem pomagala optimizirati poslovne vire in izboljšati storitve, bo največji preboj bržkone viden na področju trženja in uporabniških izkušenj. Trženje bo namreč s pomočjo orodij generativne umetne inteligence lahko »mimogrede« zgradilo visoko personalizirane vsebine in uporabniške izkušnje – tako v B2B- kot tudi B2C-segmentu.

Omenjeno poročilo tako ugotavlja, da si je z umetno inteligenco lani pomagalo že vsako drugo podjetje (delež v letu 2017 je bil zgolj 20 %). To kaže, da se podjetja še kako dobro zavedajo njenega vpliva in potenciala. Bill Gates je denimo komentiral, da je razvoj umetne inteligence tako temeljnega pomena za človeštvo kot izumi mikroprocesorja, osebnega računalnika, interneta in mobilnega telefona … Celotne industrije se bodo spremenile zaradi nje. Na bolje. In podobno kot posamezniki se bodo tudi podjetja med seboj razlikovala predvsem po tem, kako dobro/spretno jo uporabljajo.

Klasični trgovci (kolikor jih bo še ostalo) in e-trgovine bodo generativno umetno inteligenco uporabljali za optimizacijo dobavnih verig, okrepitev trženjskih prizadevanj s hiperpersonalizacijo, izboljšanje merjenja zadovoljstva strank in izboljšanje trženja novih izdelkov in storitev.

Zabava, ki vam bo brala misli

Verjetno se danes ne čudite več, da vam družbena omrežja in spletne/oblačne storitve servirajo reklame o stvareh, o katerih ste se pred kratkim pogovarjali z ljudmi (pa ne po telefonu). No, to je tema za povsem drug članek, želim le dodati, da bo umetna inteligenca tovrstno ravnanje še okrepila. Upam, da ga bo tudi izboljšala, saj sam denimo nisem navdušen nad tem, da tudi po tem, ko sem nek izdelek že kupil, še več tednov prejemam/videvam reklame zanj in njegove nadomestke.

Kaj ima to opraviti z digitalno zabavo? No, naloga umetne inteligence je tudi branje misli uporabnika. Ne le misli, temveč tudi razpoloženja. Generativna umetna inteligenca bo izboljšala kakovost in učinkovitost serviranih vsebin, kar je ključnega pomena za gledališko, filmsko in glasbeno industrijo. Z ustvarjanjem nadrealističnih simulacij in virtualnih okolij lahko še okrepi uporabniške izkušnja. Nekaj mi pravi, da vse skupaj ne bo ostalo omejeno le na platforme za serviranje digitalnih vsebin, temveč se bodo podobne rešitve prelile tudi v tržne aktivnosti.

Saj veste, očarani nad vizualizacijo potapljanja ob koralnem grebenu na Karibih boste verjetno takoj naklonjeni nakupu ustrezne letalske vozovnice. Tehnološko spretni trgovci naravnost obožujejo impulzivne nakupovalce …

Digitalni osebni svetovalci

Verjetno še nikoli niste tako (po)gledali na algoritme umetne inteligence, toda ti so lahko nekakšni digitalni butlerji, svetovalci, pomočniki … Osebni nakupovalni svetovalci, ki jih poganja umetna inteligenca, so pripravljeni na novo opredeliti udobje potrošnikov. Predstavljajte si scenarij, v katerem virtualni strokovnjak za nakupovanje pregleda več kanalov, izloči izdelke s slabimi ocenami, določi stroškovno najučinkovitejše možnosti in pridobi točno tiste izdelke, ki jih iščete. Kupcem lahko z analizo podatkov in ustvarjanjem kontekstualno ustreznih priporočil izdelkov in ponudb zagotavljajo prilagojena priporočila izdelkov. Ob upoštevanju telesnih mer in biometričnih podatkov pa vsekakor izberejo oblačila, ki se brezhibno prilegajo. Ti avtomatizirani nakupovalni svetovalci, oboroženi z natančnim razumevanjem vaših želja, bi lahko kaj hitro presegli človeške svetovalce. Kjer je dim, je tudi ogenj. Vodilni e-trgovci že resno razmišljajo, da bi to tehnologijo v prihodnje (beri: kar najhitreje) vdelali v svoje platforme … Z umetno inteligenco se namreč izkušnja e-nakupovanja iz pretežno mukotrpnega iskanja in ugibanja (ali nam bo oblačilo prav) spremeni v inteligentno in prilagojeno nakupovalno izkušnjo.

Skrb za (vašo) varnost

Ko sem ob obisku kitajskega mesta Qingdao obiskal tamkajšnji varnostno-nadzorni center, sem ostal brez besed. Pokazali so nam namreč simulacijo odkrivanja in lovljenja kriminalcev. Povem vam, kriminalu se trda piše, saj prav umetna inteligenca lahko takoj pregleda številne posnetke video nadzornih (tudi prometnih) kamer in sledi osumljencu, če ima ta pri sebi pametni telefon, pa je že kmalu ujet, saj slednji deluje kot sledilna naprava …

Morda ne veste, toda umetna inteligenca že danes skrbi tudi za varnost vašega premoženja. Tistega v bankah oziroma na bančnih računih. Banke generativno umetno inteligenco počasi spuščajo nad personalizirane bančne storitve, je pa že dolgo vprežena na področjih odkrivanja goljufij in zagotavljanja skladnosti z zakonodajo. Ker pa varnost bančništva in plačil postaja vse bolj napredna, so se goljufi osredotočili na taktike lažnega predstavljanja. Njihov cilj je pretentati ljudi in podjetja, da jim pošljejo denar, misleč, da gre za nakazilo zakoniti osebi ali subjektu, morda prijatelju, znanemu dobavitelju ali da prek spleta kupijo tisto, kar je videti kot pristno blago. Bankam je bilo v preteklosti te prevare neverjetno težko odkriti, zdaj pa tovrstne spletne in finančne prevare umetna inteligenca odkrije in blokira skoraj v realnem času. Mastercard je postregel s podatkom, da so njegove rešitve kibernetske varnosti, ki jih poganja umetna inteligenca, v zadnjih treh letih ustavile več kot 35 milijard dolarjev izgub zaradi goljufij.

Generativna umetna inteligenca je torej koristna pri zmanjševanju tveganja, saj lahko tudi zelo učinkovito preizkuša učinkovitosti algoritmov za odkrivanje goljufij. Če jih ChatGPT ne pretenta, bo tudi povprečni Janez zelo težko postal spletni prevarant.

V Mastercardu denimo modeli umetne inteligence tako vsako leto (za)varujejo več kot 125 milijard transakcij v omrežju. Poleg varnostnih strokovnjakov podjetje zaposluje na stotine podatkovnih znanstvenikov, tehnologov za umetno inteligenco in rastočo ekipo strokovnjakov za upravljanje z umetno inteligenco. Takole je v enem izmed sporočil za javnost izjavil Ajay Bhalla, vodja oddelkov kibernetske varnosti in inteligence v Mastercardu: »Predani smo razvoju praktičnih rešitev umetne inteligence, ki že po zasnovi vključujejo zasebnost in etiko. Pričakujemo, da se bo generativna umetna inteligenca v prihodnjih letih znatno razvila. Tudi v svoji nastajajoči obliki ta zmogljiva tehnologija obljublja neverjetne priložnosti v kombinaciji s človeškim nadzorom. Če sprejmemo generativno umetno inteligenco in hkrati obravnavamo njena tveganja in izzive, lahko stopimo v prihodnost trgovine in poskrbimo, da bo vplivala na svet v večje dobro.«

Tako, preden začnem dolgoveziti – umetna inteligenca je realnost. Dajte ji priložnost, da vas navduši in opolnomoči.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Tehnokrat | Vse pravice pridržane. | Newsphere by AF themes.