26. aprila 2024

Tehnokrat

Moč tehnologije.

Kako e-poslovanje uresničiti v praksi?

7 min read
Sodite med podjetnike ali mala podjetja, ki z zamudo ugotavljajo, da vendarle velja poslovati elektronsko in prek spleta, saj je to hitreje, učinkoviteje in ceneje? Berite dalje.

Sodite med podjetnike ali mala podjetja, ki z zamudo ugotavljajo, da vendarle velja poslovati elektronsko in prek spleta, saj je to hitreje, učinkoviteje in ceneje? Berite dalje.

Miran Varga

Ni res, da niste ničesar zamudili. Drži pa, da lahko še vedno marsikoga prehitite, če se zadev lotite še danes – pa čeprav le na ravni razmišljanja o tem, kaj pravzaprav potrebujete in kako rešiti obstoječe izzive.

Mar še vedno tiskate, podpisujete in po klasični pošti pošiljate račune strankam in dobaviteljem? Čemu? Večina računov danes tako ali tako nastane v digitalni obliki (beri: na računalniku), zakaj bi jih torej tiskali in kuvertirali. Lizanje poštnih znamk pa obožujejo le redki. Poleg tega se stroški za papir, kuverte, znamke in predvsem čas, ki ga porabite za pripravo računov in pot na pošto (ter nazaj!), kopičijo. Če ste še tako učinkoviti, vas klasična priprava računa stane vsaj pet evrov, če niste, pa še nekajkrat toliko. Ne verjamete? Ocenite svoj čas realno in seštejte vse naštete postavke.

Velika verjetnost je, da vaše stranke in dobavitelji že podpirajo elektronsko poslovanje, zato se z njimi dogovorite za elektronsko izmenjavo računov in drugih dokumentov. Tako bo šlo veliko hitreje, z manj napakami pa še znatno boste prihranili. In se spraševali, zakaj hudiča se tega niste lotili že prej. Verjetno zato, ker niste čutili potrebe, ali vzgiba. Danes je drugače.

Pretekli meseci so podjetja, podjetnike in potrošnike postavili pred številne nove preizkušnje. Virusna pandemija je tragedija za vse in prav od vseh nas zahteva, da se čim prej prilagodimo spremenjenim razmeram. Verjamem, da je prav vsak podjetnik ali malo podjetje z nekaj vloženega truda, časa naj bi sedaj imeli več kot prej, sposoben digitalizirati svoje poslovanje. O tem, denimo, priča tudi sveža raziskava družbe Mastercard, ki je pretekli mesec raziskovala različne vidike poslovanja majhnih in srednjih podjetij med in po epidemiji. Njene ugotovitve bi moral poznati sleherni podjetnik in obrtnik, saj bo tako lažje razumel spremembe, ki jih je v poslovanje prinesla epidemija koronavirusa. Kaj se je spremenilo in kaj ima opraviti z mano, vprašate? Hmmm, pojdimo po vrsti …

Boleče prilagajanje novi realnosti

Po podatkih omenjene raziskave je epidemija močno vplivala na več kot polovico v anketi sodelujočih podjetnikov, 86 % vprašanih pa je odgovorilo, da je na njihovo poslovanje vsaj nekoliko vplivala. Kar dve tretjini vprašanih je največje spremembe opazilo v številu naročil, štirje od desetih pa so imeli težave z likvidnostjo podjetja. Med pogosto opaženimi spremembami so tudi spremenjena plačilna disciplina strank, težave z dobavo materialov in drugačna pričakovanja strank glede cen. Ob vprašanju o spremembah in prilagoditvah v poslovanju je dve tretjini vprašanih dejalo, da so kupili maske, razkužila in drugo zaščitno opremo, slaba tretjina pa je pridobila finančno pomoč s strani države. Mnogi so poiskali tudi nasvete drugih v panogi, skoraj petina pa se je udeležila spletnih seminarjev in izobraževanj. Za vzpostavitev novih oziroma dopolnitev obstoječih prodajnih poti se je odločilo 13 % sodelujočih, le 7 % pa jih pravi, da so dodali nove možnosti plačevanja, medtem ko je zgolj 6 % spremenilo plačilni sistem.

Torej – niste še vsega zamudili. Kje pa se lotiti uvajanja e-poslovanja? Vprašajte svoje stranke. Sodobni kupci na prodajnem mestu vse večkrat zahtevajo možnost plačila s kartico, v velikem porastu je tudi spletno nakupovanje. Že imate brezstični plačilni terminal in privlačno spletno trgovino?

Poskrbite za kartična plačila

Po tem, ko ste se udomačili na področju e-računov, je čas za naslednji korak. Številni podjetniki, obrtniki in trgovci potrjujejo, da so jih v času epidemije koronavirusa kupci predhodno poklicali in preverili možnost plačila s kartico. Naprednejši med njimi so celo želeli vedeti, ali plačilni terminal podpira brezstična plačila. Eno je jasno – povpraševanje po brezgotovinskih plačilih se bo v prihodnje še povečalo, zato se kartičnemu poslovanju ne gre upirati. Časi pač niso taki, da bi si lahko privoščili izgubo stranke na račun zahtevanega gotovinskega plačila, ker vam pač POS-terminal »ne diši«. Drži, nakup in vzdrževanje POS-terminala sta povezana z določenimi stroški, ki pa so vsaj v primeru najema terminala kot storitve, kar danes ponuja že praktično vsaka banka, predvidljiv in znosen strošek. Sploh, če veste in razumete, da imate tudi z gotovino stroške in predvsem večje tveganje. Kupci vam ne morejo podtakniti ponarejene plačilne kartice, gotovino pa lahko. Poleg tega je treba za gotovino skrbeti, vse dokler je ne odnesete v banko. Kjer je treba marsikje tudi plačati za polog – sploh kovanci so svojevrstna nadloga. Ne le za štetje, tudi za nošenje. Samo izračunajte, koliko časa izgubite z gotovino – od trenutka, ko ta pride v vaše roke. Verjemite, prislonjena kartica na terminal vam ne le odpravi vrsto tveganj, temveč omogoči, da že naslednjo sekundo iščete novo stranko, ne pa se ukvarjate z gotovino.

Da se stvari vendarle premikajo na bolje tudi v podjetniških glavah, odkriva Mastercardova raziskava. Po zadnjih podatkih POS-terminal uporablja 59 % tistih, pri katerih prihaja do takojšnjega plačevanja na lokaciji. Med slabo tretjino podjetij in podjetnikov, ki POS-terminalov iz različnih razlogov (še) ne uporabljajo, pa jih 10 % aktivno razmišlja o uvedbi takšne plačilne metode. Kot glavna razloga proti uporabi sta bila navedena visoka cena najema (44 %) ter mnenje, da za njihovo dejavnost POS-terminal ni potreben ali smiseln (41 %). A hkrati tretjina vprašanih priznava, da bi v primeru ponovne zaostritve ukrepov v zvezi s koronavirusom razmislila o uvedbi te plačilne metode.

Povzetek: ne splača se čakati. Vaš čas je veliko/več vreden.

Spletno trgovino zaupajte strokovnjakom

Razmišljanje, da če nečesa ne morete najti v spletu, to pravzaprav ne obstaja, je skoraj natančno. Absolutna resnica pa bo postalo v kratkem, saj boste morali, pa čeprav izdelujete še tako nišni izdelek ali nudite nišno storitev, to ponuditi tudi v spletu oziroma preko spleta. Zakaj? Ker to pričakujejo vaše stranke. Ponudba spletne trgovine je v današnji novi realnosti postala zelo pomembna za potrošnike, prav tako pa tudi za podjetnike, saj lahko tako dosežejo kupce, ki niso v njihovi bližini ter nudijo svoje izdelke tudi brez fizičnega stika.

Kje smo danes? Nekaj več kot četrtina podjetij in podjetnikov ima omogočen nakup oziroma naročilo storitev preko spleta, med tistimi, ki trenutno svojih storitev še ne nudijo preko spleta, pa petina razmišlja o uvedbi spletnega poslovanja in bo to najbrž storila. Je pa res, da vsak šesti podjetnik, ki razmišlja o spletni trgovini, te zelo verjetno ne bo postavil. A še bolj bode v oči velik delež (64 %) takšnih, ki o tem sploh ne razmišljajo. Tu je vaša priložnost.

Vem, postavitev spletne trgovine zahteva nekaj več znanja, saj je ni priporočljivo le naročiti in namestiti programski paket na strežnik (če to možnost sploh imate). Glede na to, da ne želite težav s kibernetskimi napadalci in skladnost z uredbo o varstvu podatkov (GDPR), je bolje, da uvedbo in vzdrževanje spletne trgovine zaupate ponudniku, ki se s tem profesionalno ukvarja. Drži, ne bo najceneje, boste pa mirno spali. Na vas je le, da izračunate, koliko vas bo spletna trgovina stala na mesečnem ali letnem nivoju in kaj to pomeni za vašo maržo in prihodke. Je pa res, da boste s spletno trgovino lahko dosegli še bistveno več kupcev in imeli nov obraz svojega posla.

Ni denarja, ni panike

No, v svetu podjetništva temu seveda ni tako, a če nas je pandemija koronavirusa česa naučila, naj bo to lekcija, da tako posameznik kot podjetje vedno potrebujeta nekaj rezerve za hude čase. Sam sem se zdrznil ob podatku raziskave, ko sem prebral, da se z likvidnostnimi težavami (vsaj občasno) sooča kar 70 % slovenskih podjetnikov. V času epidemije COVID-19 jih je med njimi več kot tretjina (36 %) že iskala možnosti kreditiranja za premostitev težav. Še nadaljnja tretjina je že razmišljala o možnostih kreditiranja, vendar informacij oziroma možnosti še ni iskala.

Od višine finančnih težav so odvisne tudi potencialne rešitve. Če gre zgolj za »finančno zadrego«, si lahko pomagamo s t. i. limitom na kreditni kartici in si tako prihranimo pot v banko. Prednosti tega, čeprav z vidika obrestne mere malce dražjega posojila, so očitne: manj papirologije, nadzor nad porabo ter takojšenj dostop do denarja. A čim gre za višje zneske, je kredit edina realna možnost. Mnenja podjetnikov so ob vprašanju glede načina premostitve likvidnostnih težav deljena, saj bi se 23 % raje odločilo za kredit, 27 % za limit na kreditni kartici, polovica pa je neopredeljenih.

Stara poslovna modrost pravi, da moraš imeti denar, da bi ustvaril denar. E-poslovanje je vsekakor priložnost na obeh frontah – pri ustvarjanju prihrankov ter ustvarjanju (dodatnih) prihodkov, zato se ga čim prej lotite. Ne bo vam žal.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Tehnokrat | Vse pravice pridržane. | Newsphere by AF themes.