24. septembra 2021

Tehnokrat

Moč tehnologije.

Digitalna plačila so (naša) prihodnost

6 min read

Potrošniki si želimo hitrih rešitev in udobja. Pa podjetja in podjetniki to razumejo? Ne vsi. Pa tako malo je potrebno. Poglejmo samo področje plačil.

Miran Varga

Praktično vse od kar je človeštvo izumilo denar kot univerzalno menjalno sredstvo in je prevzel vlogo nosilca vrednosti, je ta naš nepogrešljiv spremljevalec. In če se vloga denarja ne spreminja – uporabljamo ga za plačilo izdelkov, storitev in vsebin –, pa to ne drži za njegovo »podobo«. Slednja se vse bolj digitalizira. Fizični denar, torej gotovino, vse bolj zamenjujejo digitalne oblike plačevanja. In to ne le tanke plastične (plačilne) kartice, temveč lahko danes plačujemo z mobilnimi napravami ter aplikacijami. Oziroma bi lahko plačevali, če bi prodajna mesta resnično razumela, da potrošniki to želimo. Naj mar to zahtevamo? Zakaj pa ne?

Vir: pikist.com

Gotovina je železna srajca

Saj poznate pregovor, da je navada železna srajca. Navadno so starejši ljudje tisti, ki nasprotujejo spremembam, saj se ne želijo ločiti od starih navad. A to trmasto vztrajanje pri starem deluje le do trenutka, ko jih nekdo na lastne oči sooči s prednostmi novih načinov in inovacij, ali pa jim staro možnost povsem odvzame. Takrat odprejo oči in spoznajo, da je novo lahko tudi boljše.

Tako kot vsakih nekaj let ali vsaj desetletij zamenjajo avtomobil, pohištvo, belo tehniko in prikimajo, da je mobilna telefonija ena najboljših pogruntavščin sodobnega časa, je logično, da bodo prej ali slej posvojili tudi digitalna plačila. Brezstično kartično plačevanje jim je že narisalo nasmešek na obraz, številni upokojenci s pridom uporabljajo spletno in celo mobilno bančništvo.

Gotovina je v zatonu. Ker je nepraktična. Tudi draga – kar veste, če ste kdaj nesli varčevalnega pujska polnega kovancev v banko ali pa imate dejavnost, kjer vsak dan ali na par dni polagate gotovino na tekoči račun. Da, operacije z gotovino banke računajo in prav je tako.

In potem se je človeštvu zgodil koronavirus. Gotovina oziroma fizični denar, ki lahko tudi večkrat dnevno zamenja lastnika, je že sicer nekaj najbolj umazanega na svetu. Je vir najrazličnejših bakterij. Mene so še kot otroka učili, da si je treba po uporabi gotovine umiti roke … No, od leta 2020 je gotovina postala družbeno še toliko manj zaželena, saj je tveganje okužbe s koronavirusom preko izmenjave gotovine močno naraslo.

Zakaj bi sploh še uporabljali gotovino, če imamo toliko bolj praktičnih, udobnih in cenejših alternativ? Hja, za sivo in črno ekonomijo. Tudi ti dve moramo izkoreniniti, saj družbi in gospodarstvu povzročata škodo, čeprav mogoče nekateri posamezniki zmotno menijo, da z neplačevanjem davkov bistveno prihranijo. Na škodo družbe, torej vseh nas.

Vir: Mastercard

Odločamo potrošniki

Podjetjem in podjetnikom se zdi, da izbira glede načina plačevanja ni pomembna. Pa je. Še kako. Osebno denimo sploh ne maram vsiljevanja gotovine. Tako sem v preteklem letu nehal obiskovati frizerski salon in naročati hrano pri ponudnikih, katerih poslovanje je omejeno oziroma pogojeno zgolj z gotovinskim plačilom. Verjamem, da nisem edini.

Sploh v sodobnem času, ko sta izbira in konkurenca veliki, bi morala biti podjetja in podjetniki še toliko bolj pozorni na uporabniško izkušnjo. Samo poglejte, kako so se v zadnjem letu in pol prilagodili spletni trgovci. Večina že ponuja vsaj dve ali tri možnosti glede digitalnih plačil, nekateri še celo precej več.

Strm porast spletnih nakupov jim je namreč postregel z veliko podatki. Tudi takimi, da številni nakupi »obvisijo« v fazi plačila. Potem so se začeli trgovci spraševati, zakaj si je nekdo vzel več deset minut ali celo ur, da je napolnil spletno košarico, a naročila ni dokončal. Zakaj je stran zapustil v fazi plačila? Ker to ni bilo praktično ali mu ni bilo po godu. Zapleteni postopki plačila, visoke provizije za kartična plačila, malo možnosti plačil, nepričakovano draga dostava – to so najpogostejši razlogi, zakaj sprva navdušeni spletni nakupovalci obupajo in poiščejo drugo alternativo.

Podjetja in podjetniki – učite se na napakah drugih in ne ponavljajte njihovih napak.

Potrošniki – vztrajajte. Vztrajajte pri digitalnih, brezstičnih in mobilnih možnostih plačevanja – in dobili jih boste. Ker ste za prodajalce preveč pomembni, da bi vas izgubili.

Vsi imamo radi denar, digitalnega še toliko bolj

Čas je denar, pravi globalni pregovor. Ne glede na to, ali ste potrošnik ali pa ponudnik česarkoli – gostinec, obrtnik, trgovina na drobno – ravnanje z gotovino je zamudno. Predlagam droben eksperiment. Izmerite čas, ki ga boste na poljubnem prodajnem mestu porabili za plačilo zneska 13,71€ v gotovino (ne glede na to, katere bankovce in kovance imate trenutno v denarnici). Ugotovite, koliko časa je porabil potrošnik, da je predal gotovino in koliko časa prodajalec, da jo je sprejel in vrnil ostanek. Nato pa ta znesek plačajte še s plačilno kartico, brezstično po možnosti.

Opazite razliko? Pri vsakem plačilu prihranite vsaj minuto. Se vam ne sliši veliko? Pomislite, koliko plačil opravite na dan, teden, leto. Koliko let boste živeli? Je mar smiselno porabiti tedne ali celo mesece življenja zgolj za iskanje gotovine in čakanje na vračilo preostanka denarja? Ni, kajne?

Dragi potrošniki – naša naloga, da prepričamo obrtnike, podjetnike ter mala in srednja podjetja, da začno uporabljati rešitve za digitalno plačevanje. Digitalna plačila so prihodnost, ki jo velja čim prej uresničiti.

Mali in srednji podjetniki ter obrtniki se vse bolj zavedajo, da si stranke želijo možnosti kartičnih plačil, a obstoječe možnosti iz različnih razlogov ne ustrezajo njihovim potrebam, kar so potrdili tudi najnovejši izsledki raziskave družbe Mastercard. Petina vprašanih je dejala, da so kupci predhodno preverili, ali je možno plačati s kartico, skoraj 30 % pa jih meni, da bodo kupci v prihodnosti v večji meri pričakovali možnost brezgotovinskega plačila.

Vir: pexels.com

Zaupanje v sodobno tehnologijo

Živimo v času, ko je vsakdo lahko trgovec, vsaka naprava pa POS-terminal. Noben vodja kavarne, polagalec laminata ali pogrebni zavod nima več tehtnega izgovora, zakaj ne bi omogočil digitalnih plačil, kartičnih ali mobilnih. Vsi uporabljamo pametne telefone. Po zaslugi sodobne tehnologije so ti lahko mobilne denarnice, virtualne plačilne kartice ali pa plačilni terminali!

Danes v Sloveniji le vsak tretji trgovec omogoča nakup s plačilno kartico, kar kaže na to, da večina še ne izkorišča prednosti digitalnih plačil. Ali pa sploh ne ceni svojega časa in časa svojih strank.

Poročilo družbe Euromonitor kaže, da so plačilni terminali za digitalna plačila najbolj razširjeni po prestolnicah in v večjih mestih, zelo slaba slika pa je na podeželju. Ozavestiti moramo tako potrošnike kot trgovce. Pandemija koronavirusa je izpostavila potrebo po brezgotovinskih plačilih, ankete glede vpeljave kartičnih plačil pa kažejo, da podjetja in podjetnike najbolj skrbijo cene implementacije POS-terminalov in plačilne provizije. Kot da njihov čas ni pomemben.

Vir: Mastercard

Vsakdo pozna svojo urno postavko – tako trgovec, keramičar, avtomehanik … Prepričan sem, da bi v par minutah, kolikor jih porabijo za izvedbo gotovinske transakcije, zaslužili več denarja kot ga porabili par centov za digitalno plačilo …

Pot do plačilne svobode in zadovoljstva

Da bo odločitev za podjetja, podjetnike in obrtnike – pa tudi banke – še lažja, bo poskrbel prav Mastercard. Ta je pretekli mesec predstavil svoj program infrastrukturnega razvoja Osmica, v katerem bo v prihodnjih treh letih skupno namenil milijon evrov sredstev za spodbujanje tehnološkega razvoja trga v Sloveniji. Kako bo to videti v praksi? Podjetjem in podjetnikom bodo na voljo subvencionirane ponudbe POS-terminalov za mobilne naprave, ki jih bodo dolgoročno spodbudila k prehodu na digitalna plačila, prav tako pa bodo sredstev deležna podjetja, ki bodo razvila praktične rešitve po meri sodobnih prodajnih mest.

Podjetja in podjetniki – če imate radi svoj posel in stranke, torej poskrbite za možnost digitalnega plačevanja. Prepričan sem, da se vam bo ta odločitev obrestovala.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Tehnokrat | Vse pravice pridržane. | Newsphere by AF themes.