Vse več zapravljamo za doživetja
5 min read
In to celo toliko, da strokovnjaki govorijo o doživljajskem gospodarstvu. Dve tretjini Evropejcev želita namreč letos doživeti nekaj velikega – vsaj tako kaže nova raziskava podjetja Mastercard.
Medtem ko se Evropa pripravlja na še eno leto nepozabnih dogodkov, ki segajo od športa do glasbe in filma, letna raziskava podjetja Mastercard razkriva velik premik med potrošniki glede trošenja za doživetja. Dve tretjini potrošnikov se bosta odpravili na doživetja, zapisana na njihovih seznamih želja. Pri tem potrošniki ne nameravajo biti posebej varčni, saj želijo ustvariti spomine za vse življenje in doživeti nove poglede na svet. Potovanja in turizem so tako na vodilnih mestih, ko gre za porabo potrošnikov.
Leto seznamov želja
Na čelu gibanja uresničevanja želja je generacija Z. Skoraj polovica (48 %) mladih Evropejcev namerava letos s svojih seznamov prečrtati dve ali več sanjskih doživetij, kar kaže, da bo leto 2025 leto pustolovščin.
V raziskavi, ki jo je družba Mastercard opravila med več kot 15.000 potrošniki v Evropi, sta dve tretjini (70 %) sodelujočih kot glavni cilj navedli uresničevanje doživetij s seznama želja, pri čemer glavno motivacijo predstavljajo: želja po ustvarjanju vseživljenjskih spominov (44 %), videti svet na drugačen način (35 %) in skupna doživetja s svojimi najbližjimi (33 %). Vsi navedeni razlogi so za potrošnike zelo pomembni ter predstavljajo ključno gonilo v smeri želja po nepozabnih doživetjih. Najbolj si v letu 2025 želijo svoje želje s seznama uresničiti Poljaki (78 %) in Romuni (88 %).
Na seznamu prioritet sicer še vedno ostaja tudi trošenje denarja za poroke, družinske dogodke in rojstne dneve2, pri čemer je 29 % sodelujočih dejalo, da jim je čas, preživet z ljudmi, ki jih imajo radi, enako pomemben kot doživetje samo.
Beatrice Cornacchia, izvršna podpredsednica za marketing in komuniciranje podjetja Mastercard v Azijsko-pacifiški regiji, Bližnjem vzhodu, Afriki in Evropi je dejala: »Naša raziskava je pokazala, da smo letos priča veliki spremembi prioritet potrošnikov. Več ljudi kot kdaj koli varčuje pri vsakodnevni porabi, da bi si lahko privoščili tista doživetja s seznamov, o katerih so vedno sanjali. Ker je koledar kulturnih, športnih in enkratnih dogodkov po vsem svetu vedno bogatejši, ni boljšega časa za potrošnike, da se odločijo za pomembna in nepozabna doživetja, kot je zdaj. Danes ponujamo nešteto neprecenljivih doživetij na več kot 30 destinacijah po vsem svetu. Ne glede na to, ali želite sedeti v prvi vrsti na finalni tekmi Lige prvakov UEFA, biti med zvezdniško zasedbo na festivalu v Cannesu ali si v živo ogledati nastop svojega najljubšega izvajalca v razprodani dvorani s paketom VIP-doživetij, je namen Priceless.com vselej enak – povezati ljudi s podobnimi zanimanji.«
Katera doživetja so letos v trendu?
Širši pogled na to, katerih doživetij se letos veselijo potrošniki, kaže, da so na vrhu seznama potovanja in turizem, pri čemer nameravajo ljudje letos porabiti več kot 1.000 €3, da bi si ogledali svet. Sledijo pustolovščine na prostem, kulinarična doživetja, filmski festivali in športni dogodki v živo4. Povpraševanje po športnih prireditvah se je povečalo, saj 58 % Evropejcev načrtuje, da se bodo letos udeležili vsaj enega športnega dogodka, kar je 152 % povečanje v primerjavi z letom 2024.
Svoje želje s seznamov si letos najbolj želijo uresničiti Poljaki (87 %) in Romuni (88 %). Medtem ko se bodo ženske pogosteje osredotočile na eno večje doživetje s seznama želja (34 %), bodo moški letos najverjetneje načrtovali vsaj dve doživetji s seznama (40 %).
10 letošnjih najboljših doživetij po mnenju Evropejcev:
- Potovanja in turizem (89 %)
- Doživetja na prostem (80 %)
- Doživetja, povezana s hrano (79 %)
- Doživetja, povezana s filmom (76 %)
- Doživetja, povezana z družino (75 %)
- Glasbeni dogodki v živo (74 %)
- Umetniške razstave in kulturni dogodki (73 %)
- Doživetja, povezana z zdravjem in dobrim počutjem (72 %)
- Doživetja, povezana z zgodovino in dediščino (72 %)
- Gledališke predstave (70 %)

Pametno trošenje za doživetja
Raziskava razkriva, da bodo doživetja s seznamov želja letos najpomembnejše naložbe, evropski potrošniki pa so vse bolj spretni pri njihovem financiranju. Da ne bi trošili za minljivo razkošje, mnogi zmanjšujejo stroške za oblačila (40 %), luksuzne priboljške (38 %) in najnovejše tehnične izdelke (32 %). Razlog – spomini trajajo dlje kot najnovejši modni trend ali najnovejši tehnološki izdelek.
Toda potrošniki v doživetja ne vlagajo brez načrta. Kar 77 % jih pred rezervacijo išče ugodne ponudbe, 76 % pa jih poskrbi, da so sanjski trenutki usklajeni z njihovimi denarnimi cilji. Za mnoge dan, ko prejmejo plačo, predstavlja zeleno luč – 38 % jih namreč pred rezervacijo naslednje pustolovščine počaka, da na njihov račun prispe plača. Posebej velja izpostaviti Ciprčane. Ti so sicer podobni ostalim Evropejcem, ko gre za varčevanje pri prehranjevanju v restavracijah (38 %), a so obenem še bolj varčni pri materialnih dobrinah, vključno z oblačili (50 %), tehničnimi izdelki (51 %) in nakupih hrane za s seboj (41 %).
Trend dajanja prednosti porabi za doživetja namesto za ‘stvari’ potrjujejo tudi podatki inštituta Mastercard Economic Institute, ki razkrivajo, da je bil lani (2024) 32,1 % delež porabe evropskih potrošnikov za doživetja (brez potovanj in obiskov restavracij) namenjen dogodkom v živo. Leta 2023 je ta delež znašal 31,5 %, leta 2019 pa 30,7 %.
Natalia Lechmanova, glavna ekonomistka za področje Evrope pri Mastercard Economics Institute, je povedala: »Pri evropskih potrošnikih se znova povečuje zaupanje in trošijo več za nenujne dobrine, pri čemer doživetja ostajajo na vrhu seznama. Umiritev inflacije in izboljšanje kupne moči omogočata več ljudem, da vlagajo v pomembne trenutke. Inštitut Mastercard Economics Institute pričakuje, da bodo doživetja tudi leta 2025 ostala pomemben dejavnik porabe potrošnikov, k čemur bo pripomogel razgiban koledar velikih svetovnih dogodkov – od športnih prvenstev do glasbenih in filmskih festivalov – ki bodo zaznamovali letošnje leto.«
Mastercard je dolgoletni partner na desetine priznanih evropskih dogodkov s področja zabave in športa. Letošnji seznam med drugim vključuje: Ligo prvakov UEFA, Svetovni pokal v ženskem ragbiju, turnir v Roland Garrosu, filmski festival v Cannesu, filmski festival Berlinale, tekmovanja League of Legends in na stotine koncertov Live Nation na številnih evropskih trgih.