11. marca 2025

Tehnokrat

Moč tehnologije.

Ob 8. marcu: zpon generacije podjetnic

5 min read

Dame in dekleta – najprej čestitke ob mednarodnem dnevu žena. Brez vas naša družba ne deluje. Osebno se veselim tudi še enega zasuka: podjetniški duh je močno prisoten med ženskami v Evropi – še zlasti med mlajšimi generacijami – ki želijo slediti svojim sanjam, si zagotoviti finančno neodvisnost, izboljšati razmerje med delom in zasebnim življenjem ter prispevati k spremembam v svetu.

Nova raziskava družbe Mastercard, objavljena pred mednarodnim dnevom žensk 2025, razkriva, da so štiri od desetih (40 %) žensk v Evropi že razmišljale o svojem podjetju. Največji odstotek takšnih je na Portugalskem (62 %), Poljskem (47 %) in v Grčiji (46 %).

V celotni regiji se podjetniški duh močno razlikuje glede na generacijo. Pri pripadnicah generacije Z (63 %) in milenijkah (53 %) obstaja veliko večja možnost, da so že razmišljale o ustanovitvi svojega podjetja, kot pri pripadnicah generacije X (37 %) in generacije baby boom (21 %). Poleg tega so evropske pripadnice generacije Z najbolj prepričane, da je njihova generacija bolj podjetna kot generacija pred njimi (23 %), polovica (51 %) pa jih je odgovorila, da imajo podjetniško idejo, a je še niso začele uresničevati.

Poleg želje po formalni podjetniški poti so tri od desetih (30 %) žensk v Evropi izpostavile, da želijo v naslednjih treh letih zagnati stranski posel, s katerim bi služile poleg svoje glavne zaposlitve. Delež takšnih je največji med pripadnicami generacije Z (52 %) in milenijkami (41 %), četrtina (26 %) pa se jih s takšnim poslom že ukvarja.

Mnoge k temu spodbuja želja po večjem zaslužku (54 %), finančni neodvisnosti (49 %) ter boljšemu usklajevanju poklicnega in zasebnega življenja (39 %), pri čemer se razlogi med generacijami razlikujejo.

Generacijo Z motivira smisel

  • Pri evropskih pripadnicah generacije Z je največja verjetnost, da bodo stopile na podjetniško pot, “da bi tako naredile nekaj dobrega za svet” (19 % pri generaciji Z, 13 % pri milenijkah, 14 % pri generaciji X in 16 % pri generaciji baby boom).
  • Med tistimi, ki so že zagnale svoj posel, je pri pripadnicah generacije Z veliko večja verjetnost za odgovor, da so to storile, ker so želele slediti svojim sanjam (50 %). Milenijke (39 %), pripadnice generacije X (32 %) in pripadnice generacije baby boom (33 %) so ta odgovor navajale redkeje.
  • Ustanoviteljice podjetij v Evropi iz generacije Z so tudi pogosteje odgovorile, da jih je motiviralo prepričanje, da lahko s svojo zamislijo spremenijo življenja ljudi na bolje (20 % pri generaciji Z, 16 % povprečje med ženskami v Evropi).

In na katerih področjih bi pripadnice generacije Z iz Evrope najraje ustanovile podjetja? Med tremi največkrat omenjenimi panogami sta se znašla izobraževanje in nega otrok, daleč najbolj priljubljena panoga pa je kozmetika. Gre za trend, ki ni prisoten v nobeni drugi generaciji v Evropi.

Najbolj priljubljene panoge, v katerih bi pripadnice generacije Z v Evropi rade zagnale svoj posel:

  1. Kozmetika (26 %, evropsko povprečje med ženskami 10 %)
  2. Nega otrok (14 %, evropsko povprečje med ženskami 9 %)
  3. Izobraževanje, npr. mentorica (13 %, evropsko povprečje med ženskami 10 %), spletna prodaja (13 %, evropsko povprečje med ženskami 11 %)
  4. Hrana in pijača (12 %, evropsko povprečje med ženskami 11 %), turizem in prosti čas (12 %, evropsko povprečje med ženskami 10 %)

Ovire, s katerimi se srečujejo podjetnice

Kljub temu, da si želijo stopiti na podjetniško pot, je raziskava pokazala, da se mnoge ženske v Evropi – tudi tiste, ki že imajo svoje podjetje – še vedno srečujejo z ovirami.

V primerjavi z moškimi so ženske v Evropi manj samozavestne glede svojih poslovnih spretnosti, še posebej glede sprejemanja odločitev (ženske 25 %, moški 37 %), javnega nastopanja (ženske 25 %, moški 32 %) in mreženja (ženske 15 %, moški 23 %).

Ti občutki se prenašajo tudi na vodenje njihovih podjetij. Ženske, ki še niso stopile na podjetniško pot, kot najpogostejše ovire navajajo strah pred neuspehom (31 %), pomanjkanje finančnih sredstev (29 %) in pomanjkanje izkušenj (28 %). Prav tako ženske v Evropi pogosteje kot moški navajajo pomanjkanje samozavesti (ženske 21 %, moški 18 %). Vrzel je posebej opazna v generaciji Z (ženske 25 %, moški 21 %) in med milenijci (ženske 26 %, moški 18 %).

Ženske, ki so že ustanovile svoje podjetje, navajajo, da imajo nesorazmerne težave z obveznostmi za dom ter z usklajevanjem poklicnega in zasebnega življenja, pri čemer so ženske pogosteje kot moški dejale, da jim je skrb za dom predstavljala izziv med ustanavljanjem podjetja (ženske 15 %, moški 11 %). Podjetnice za razliko od podjetnikov tudi pogosteje pravijo, da imajo težave z odklopom od dela med dopustom (ženske 48 %, moški 42 %), težje usklajujejo nego otrok (ženske 35 %, moški 33 %) ter se zaradi dela odrekajo dopustu (ženske 36 %, moški 29 %).

Kako zmanjšati vrzel med spoloma

Med stvarmi, ki bi ženskam v Evropi pomagale samozavestneje stopiti na poslovno pot, sta na vrhu lestvice izobraževanje, kako razviti poslovni načrt (21 %), ter bolj široko dostopne finančne spodbude za majhna podjetja (21 %).

Mlajše ženske pogosteje kot starejše generacije navajajo še, da bi jim koristilo podporno omrežje, pri čemer 30 % pripadnic generacije Z pravi, da bi bile samozavestnejše, če bi imele poslovnega partnerja. Slednje je za generacijo Z dejavnik številka ena. Višje od dostopa do finančnih spodbud (20 %) se je pri ženskah iz generacije Z uvrstil še dostop do mentorja (24 %).

Beatrice Cornacchia, izvršna podpredsednica za marketing in komuniciranje družbe Mastercard v azijsko-pacifiški regiji, Bližnjem vzhodu, Afriki in Evropi je dejala: »Ta raziskava poudarja močan podjetniški duh med ženskami v Evropi, še zlasti pri mlajših generacijah. Kljub napredku, ki so ga dosegle podjetnice, ugotovitve razkrivajo tudi izzive, ki so še vedno prisotni. Te ovire kažejo, da jim je treba ponuditi podporo, ki jo potrebujejo, da bi lahko uspele. V družbi Mastercard smo zavezani k ustvarjanju vključujočega digitalnega gospodarstva ter nudenju orodij in priložnosti, ki jih majhna podjetja potrebujejo za rast in uspeh.«

Mastercard po vsej Evropi vodi iniciative za podporo podjetnikom in njihovim podjetjem. Med njimi sta tudi iniciativa Strive EU, v okviru katere je bilo podeljenih za 500.000 evrov finančnih sredstev inovativnim organizacijam z namenom podpiranja rasti mikro in majhnih podjetij v Evropski uniji, ter iniciativa Strive UK, ki je zajela več kot milijon majhnih podjetij iz Združenega kraljestva, od katerih več kot polovico vodijo ženske.

Za več informacij o iniciativah podjetja Mastercard v podporo majhnim podjetjem obiščite spletno mesto Small & Medium Business Solutions | Mastercard Payment Solutions

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Tehnokrat | Vse pravice pridržane. | Newsphere by AF themes.