4. avgusta 2025

Tehnokrat

Moč tehnologije.

Digitalna Evropa se bo začela z digitalnimi identitetami in plačevanjem

5 min read

Prejšnji teden sem se udeležil svetovnega »spačkarskega« srečanja v Postojni, kjer se je na enem mestu zbralo več kot 3.000 starodobnih vozil in še precej več njihovih lastnikov in ljubiteljev. Plačevanje je večinoma potekalo brezstično in kartično. Tisti z gotovino so prehodili veliko več korakov, da so prišli do vstopnic, hrane, pijače, spominkov …

Zakaj takšen uvod? Predvsem zato, ker je povprečna starost »spačka« (tisti, ki ne veste o kakšni legendi je govora, v spletni iskalnik vpišite »kodo« 2CV6) oziroma drugih Citroenovih starodobnih vozil že preko 40 let, njihovih lastnikov pa še krepko višja. In prav digitalizacija je pomagala, da na srečanju, ki se ga udeležijo predstavniki z vsega sveta (da, v Postojni je vrsta Avstralcev, Američanov, Vietnamec, ljudje s karibskih otočij itd.), vse teče bistveno hitreje kot kadarkoli prej na tovrstnih srečanjih.

Zakaj in kako? Predvsem na račun digitalizacije. Že vstop na prizorišče je bil za udeležence, ki so se prijavili preko spleta in tako ob prijavi že poravnali finančne obveznosti, hiter in »neboleč«. Prejeli so QR-kodo, ki jo je osebje zgolj poskeniralo in preverilo, ali se ključni podatki (vozilo, št. oseb) ujemajo. In že so se lahko zapeljali na največji dogodek s starodobniki v Sloveniji.

Tudi v nadaljevanju so stvari, povezane z naročili in plačevanjem potekale (skoraj) brezgotovinsko. Organizatorji so namreč dogodku namenili posebno plačilno kartico, na katero so uporabniki naložili dobroimetje – večinoma prek drugih plačilnih kartic in redkih okenc z blagajnami, ki so vendarle še sprejemale gotovino. Gostinska, butična in druga spremljevalna ponudba je namreč sprejemala zgolj kartična plačila in ne gotovine.

Kaj sem se na tem dogodku naučil? Predvsem to, da je ne le Evropa, temveč tudi svet vendarle pripravljen na digitalno prihodnost. Na dogodku, katerega udeleženci so šteli med 1. in 101. leto, je gotovina skoraj izginila. In če je to moč doseči na takšnem dogodku, katerega temelje postavi okoli 350 prostovoljcev, potem gre po velikih sistemih držav, še toliko lažje. Le ustrezno odločitev mora Evropa sprejeti.

Temelje že imamo

Naj gre za odprtje bančnega računa, dostop do vladnih storitev ali nakup blaga z omejitvijo glede starosti na spletu – vse to današnje digitalno okolje prebivalcem Evrope že omogoča. Vendar je ta postopek prepogosto počasen, zapleten ali vsiljiv, saj morajo uporabniki pogosto (vedno znova) potrditi osnovne podatke, kot sta starost ali lokacija. Pa temu ne rabi biti tako.


Preverjanje digitalne identitete bi moralo postati enako hitro, preprosto in zanesljivo kot plačevanje s kartico. A realnost je kruta: po podatkih Agencije EU za kibernetsko varnost kraje identitete zdaj predstavljajo več kot 40 % spletnih prevar v Evropi. Nedavna študija pa kaže, da več kot 60 % Evropejcev naleti na težave pri preverjanju identitete, kar pogosto vodi do opustitve transakcij in izgube zaupanja.


Zato se v Evropi krepi zagon za bolj poenostavljen, na zasebnosti osredotočen pristop k digitalni identiteti. Z več kot 500 milijoni državljanov, ki dostopajo do vsega, od finančnih storitev do vladnih portalov, obstaja jasna potreba po zanesljivem, doslednem načinu dokazovanja naše identitete – digitalno in varno. To je trenutna vizija, ki stoji za denarnico European Digital Identity (EUDI), ki je zasnovana za uresničevanje tega cilja. Evropska komisija pričakuje, da bo do leta 2030 kar do 80 % državljanov EU lahko uporabljalo digitalno denarnico za vsakodnevna in številna druga opravila, kot so najem avtomobila, podpis najemne pogodbe ali preverjanje starosti na spletu, kot brezhibno alternativo za varno avtentikacijo (SCA).

Evropska denarnica EUDI Wallet

EU se zato že približuje uvedbi EUDI Wallet, ki jo bo postavil skupaj s partnerji iz finančne industrije. S projektom NOBID je opredelila varne in uporabniku prijazne primere uporabe plačil. Tu je še konzorcij WE BUILD, dodatni pilotni projekt velikega obsega, v okviru katerega sodeluje skoraj 200 partnerjev, da bi preizkusili praktične aplikacije v potrošniškem in poslovnem bančništvu, vključno s plačili.

»Mastercard EU pomaga oblikovati prihodnost, v kateri bo dokazovanje identitete enako enostavno in varno kot opravljanje plačil. Od dostopa do javnih storitev do preverjanja starosti na spletu – digitalna identiteta postaja bistvena za vsakdanje življenje,« je dejal Michele Centemero, EVP Services Europe v družbi Mastercard, in pojasnil: »Naše sodelovanje z inovatorji na področju identitete, kot je Lissi, je osredotočeno na varno tokenizacijo naših plačilnih podatkov in njihovo integracijo v denarnice EUDI. Ta prizadevanja podpirajo zaupanja vreden, interoperabilen ekosistem digitalne identitete po vsej Evropi in so v skladu z našo širšo strategijo za izkoriščanje polnega potenciala infrastrukture EUDI. S tem želimo integrirati kartična plačila v EUDI-denarnice, uskladiti močno avtentikacijo strank (SCA) in podpreti obogatene transakcije, ki združujejo plačilne podatke z verificiranimi atributi, kot so starost, status študenta ali stalno prebivališče. Naš končni cilj je zagotoviti, da bodo podatki Mastercard ostali splošno dostopni, vgrajeni v identitetne okvire prihodnosti in da jim bodo zaupali potrošniki, podjetja in vlade.«

Digitalno je (in bo) bolj varno

Sedanji plačilni sistemi, vključno z gotovino, so pogosto zastareli, neusklajeni in ranljivi za goljufije. A ne več dolgo. V svetu, v katerem se umetna inteligenca hitro razvija in kibernetske grožnje naraščajo, zaupanje v splet ni neobvezno – je nujno. Mastercard je trgovcem in bankam pomagal oceniti tveganje z uporabo podatkov, kot so imena in plačilne informacije, ter podprl milijarde varnih digitalnih transakcij s protokolom EMV 3D Secure. Junija lani je podjetje uvedlo nove specifikacije EMVCo ter nadgradilo plačilni ekosistem z novo storitvijo Identity Attribute Verification, ki bankam omogoča potrditev dodatnih podatkov o imetniku kartice, kot so starost, datum rojstva in naslov. To močno izboljša varnost kartičnih in spletnih plačil.


»Naše rešitve temeljijo na desetletjih zagotavljanja varnosti milijard spletnih transakcij letno prek 3D Secure. Z bolj pametnim in manj vsiljivim preverjanjem identitete želimo, da se vsi – kupci, banke ali trgovci – počutijo varne in samozavestne na spletu,« je povedal Centemero in dodal: »Prav tako pomagamo graditi zaupanje na nacionalni ravni. V Združenem kraljestvu je Mastercard že certificiran v okviru britanskega okvira za digitalno identiteto in atribute (Digital Identity and Attributes Trust Framework) kot ponudnik identitete, ki izpolnjuje nacionalne standarde za varnost, varstvo podatkov in vsebino uporabnikov. Poleg tega se Mastercard lahko integrira z infrastrukturo Gov.UK Wallet, da olajša preverjanje identitetnih atributov v Združenem kraljestvu, kar certificiranim podjetjem omogoča uporabo identitetnih atributov, pridobljenih neposredno iz denarnice uporabnika.«

Tu so seveda še druge tehnologije in rešitve. Biometrična avtentifikacija, algoritmi za odkrivanje goljufij s pomočjo umetne inteligence in rešitve za vgrajeno zasebnost pomagajo graditi zaupanje, ki ga Evropa potrebuje v digitalni dobi.

Če sem začel, naj še končam s »spačkarji«. Dobra novica za udeležence tega srečanja je tudi upad kriminala. Tatovi namreč pri žrtvah iščejo predvsem gotovino – če gotovino umaknemo »iz enačbe«, nepridipravom otežimo delo in kar naenkrat nismo več tarče …

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Tehnokrat | Vse pravice pridržane. | Newsphere by AF themes.