Desetletje brezstičnih plačil
V Sloveniji brezstično plačujemo že skoraj deset let. Brezstična tehnologija pomeni možnost plačevanja s karticami ali elektronskimi napravami tako, da kartico ali napravo držimo nekaj centimetrov stran od plačilnega terminala ali se preprosto dotaknemo zaslona mobilnika, tudi zaslona pametne ure. Ta način plačevanja, ki bo prihodnje leto v Sloveniji praznoval svojo deseto obletnico, omogoča hitrejše in bolj priročno opravljanje transakcij.
Po podatkih Banke Slovenije je bilo v letu 2016 le 6 % vseh kartičnih transakcij opravljenih brezstično, medtem ko je v letu 2019 teh že 38 %. Rast brezstičnega plačevanja je v zadnjih letih še dodatno pospešila pandemija koronavirusa, saj so se potrošniki, da bi se izognili morebitni okužbi, izogibali gotovinskemu in kartičnemu plačevanju. Brezstična kartična plačila na prodajnem mestu so se v treh letih znatno povečala – najnovejši podatki za Evropsko unijo kažejo povečanje z 41 % vseh kartičnih plačil v letu 2019 na 62 % v letu 2022.
Slovenija na visokem 3. mestu
Ste vedeli, da je Slovenija med prvimi tremi v Evropi z najvišjimi deleži brezstičnih kartičnih plačil? Največji delež brezstičnih plačil je v letu 2022 imel Ciper, in sicer kar 88 %. Sledili sta Slovaška in Grčija, obe s 84 %. Ko gre za vrednost transakcij, opravljenih z brezstičnimi plačili, se je po aktualnih podatkih Evropske centralne banke (ECB) v primerjavi s skupno vrednostjo transakcij, opravljenih s karticami, delež brezstičnih plačil povečal s 27 % na 50 %. Z najvišjim deležem brezstičnih kartičnih plačil po vrednosti se za leto 2022 z 81 % prav tako lahko pohvali Ciper, na drugem mestu je Slovaška s 75 %, medtem ko je Slovenija s 74 % na nadpovprečnem tretjem mestu.
»Nobenega dvoma ni, da je pandemija preobrazila plačilno industrijo. Svet postaja vse bolj digitalen in potrošniki pričakujejo, da temu trendu sledijo tudi plačila. Potrošniki si želijo hitrih in priročnih načinov plačevanja ter da so njihovi podatki varni,« izpostavlja Alenka Mejač Krassnig, direktorica Vise za Slovenijo in dodaja: »V digitalnem svetu ni pomembnejšega kot v varnem plačilnem okolju zagotoviti najboljšo možno uporabniško izkušnjo.«
Enostavnejše plačilo parkirnine
Na področju urbane mobilnosti pa vse bolj priljubljeno postaja plačevanje znotraj mobilne aplikacije, saj zagotavlja hitro in enostavno plačilo pri upravljanju parkiranja. Skupina EasyPark je na tem področju stopila korak dlje in pri upravljanju parkiranja v Sloveniji postavila trende s plačevanjem znotraj aplikacije (IAP), ki omogoča še hitrejše, enostavnejše in bolj varno plačevanje, saj uporabnik po plačilni kartici seže le enkrat.
Takšna tehnologija ima ključno vlogo tudi v javnem prometu in upravljanju s parkiranji, predvsem v urbanih naseljih, kjer sta hitrost transakcij in enostavnost uporabe plačilnih sistemov še kako pomembni. EasyPark poroča o rasti transakcij – navajajo, da gre tako za posledico pandemije kot za izjemno hitrost in enostavnost upravljanja parkiranja na daljavo. Uporabnikom mobilne aplikacije EasyPark namreč ni treba nalagati sredstev na kartico, prav tako lahko uporabnik z enim uporabniškim računom upravlja z več parkiranji hkrati. EasyPark je na voljo v več kot 3500 mestih in 30 državah sveta, v Sloveniji pa so prisotni v več kot 50 mestih – v Ljubljani, Mariboru, Kopru, Piranu, Bledu, Bohinju, Kranjski Gori, Murski Soboti, Kranju, Novem mestu in drugih.
»Skupaj bomo lahko zagotovili še boljšo uporabniško izkušnjo ter povečali učinkovitost in enostavnost procesa plačil parkirnine,« je povedal direktor EasyPark Slovenija Uroš Maklič ob naznanitvi partnerstva z Viso kot ključnim strateškim partnerjem na področju pametnih mest. Ob tem dodaja, da verjame, da »bodo uporabniki prepoznali moč obeh znamk in našo skupno predanost zagotavljanju najboljše uporabniške izkušnje, mest, prijetnih za bivanje, in prizadevanj za trajnostno mobilnost. EasyPark in Visa si delita podobne vrednote, zato verjamemo, da bodo to začutili tudi ljubitelji obeh znamk.«
CameraPark: digitalni plačilni sistem, ki sam zazna prihod in odhod vozila na parkirno mesto
Maklič, ki je strokovnjak za urbano mobilnost in vpeljevanje tehnologij v mesta, dodaja, da na območju Slovenije število transakcij v aplikaciji pospešeno raste vsako leto, najbolj pa s funkcijo digitalne storitve za upravljanje parkiranja EasyPark CameraPark. »Ta storitev je uporabnike še posebej navdušila in obenem pritegnila veliko novih, saj je enostavnost in zanemarljiv čas uporabe tukaj res izjemen,« dodaja direktor EasyPark Slovenija. Gre za eno izmed številnih in tehnološko izjemno dovršenih inovacij skupine, in sicer za digitalni plačilni sistem, ki sam zazna prihod in odhod vozila na parkirno mesto in nato tudi sam izvede plačilo. Ta parkirišča z najhitrejšim in najbolj enostavnim upravljanjem parkiranja postavljajo trende urbane mobilnosti pri nas, saj uporabnikom med drugim omogočajo plačilo parkirnine, ne da bi morali pred tem prevzeti parkirni listek ali sploh izstopiti iz vozila. Tako napredne digitalne storitve skupine EasyPark najdemo v mariborski garažni hiši City in koprski Belveder ter v ParkuEF ob Ekonomski fakulteti v Ljubljani, kjer so najsodobnejše trajnostne transportne možnosti ena izmed prioritet poslovanja.
Brezstično plačevanje omogoča tudi boljše sledenje podatkom o upravljanju parkiranja. V uporabniškem računu EasyParkove mobilne aplikacije lahko beležimo pretekla parkiranja in zneske parkiranj, upravljamo parkiranja več vozil naenkrat, zahtevamo poslovni račun, podaljšujemo čas parkiranja na daljavo, v tujini pa si lahko preko aplikacije tudi vnaprej rezerviramo parkirno mesto. Vse to zagotavlja bolj kakovostno in učinkovito urbano mobilnost.