Kako boste plačevali pojutrišnjem?
Se navdušujete nad mobilnim in brezstičnim plačevanjem? Poglejte si, kaj vse še(le) prihaja!
Miran Varga
Sam zelo rad prebiram različne raziskave, sploh njihove ocene in napovedi, ki so optimistične in včasih celo futuristične narave. Pač rad vem, kaj prihaja. Prejšnji teden je družba Mastercard objavila raziskavo, poimenovano The Future of Payments, v kateri je obravnavala prihodnost trgovine in plačil v srednjeročni prihodnosti (beri: čez 5 do 7 let). Čeprav raziskava, pod katero je podpisan Mastercardov hišni inovacijski laboratorij, poimenovan Foundry, obravnava kar 9 trendov, se bom sam osredotočil na pet tistih, za katere resnično mislim, da se bodo prijeli. Oglejmo si jih.
Ponovno izumljanje denarja
Menite, da o denarju veste vse, kar je treba vedeti? Khm, no, pa ne veste. Denar vstopa v svet žetonov. Verjetno ste že slišali za izraz tokenizacija? Okoli nas se pojavljajo žetoni vseh vrst in oblik, pretežno digitalni. Tako kot kriptožetoni v sebi nosijo določeno vrednost, se podjetja spogledujejo z možnostmi »digitalne žetonizacije« najrazličnejših stvari, vključno s točkami zvestobe, podatki, pravicami in novimi valutami. Ta digitalizacija sredstev bo ljudem omogočila uporabo, združevanje in izmenjavo novih oblik vrednosti, kar bo vodilo v nove verige vrednosti in poslovne modele. Tokenizacija, vam povem, je prvi velik trend na poti ponovnega izumljanja denarja oziroma vrednosti. Denarja, ki bo vključeval tokenizirano premoženje in druge nove oblike vrednosti.
Drugi trend prihodnosti so programabilna plačila. Umetna inteligenca, pametne pogodbe, vtičniki API in druge rešitve bodo združili moči in poskrbeli za avtomatizacijo zapletenih, pogojnih komercialnih plačil. Novi načini programiranja velikih plačilnih tokov v podjetjih z uporabo logike in avtomatizacije bodo v gospodarstvo vnesli večjo učinkovitost. Če gre verjeti »finančnim daljnogledom«, bi se programabilna plačila iz nišnih primerov uporabe že do leta 2030 razvila v industrijski standard! Sam jih pozdravljam odprtih rok – saj bodo pametne pogodbe poskrbele, da bo izvedeno vse, kar je zapisano v njih, avtomatizacija pa bo odpravila vrsto operativnih stroškov (za podjetja in potrošnike) v zvezi s predobdelavo, usklajevanjem, obravnavanjem izjem ter predvsem poskrbela za izboljšanje hitrosti in storitev.
Tretji velik trend pa bodo t. i. vseprisotne denarnice. Digitalne denarnice nove generacije bodo ključnega pomena za upravljanje naših identitet in premoženja, vključno z najrazličnejšimi tokeniziranimi dragocenostmi. Na vidnem mestu bodo v našem vsakdanjem življenju, saj bodo omogočale dostop do storitev in plačil v vsakem okolju. »Super denarnica« jutrišnjega dne bo presegla pristop enofunkcijske aplikacije in postala osrednji del našega vsakdana. Ker bodo tovrstne denarnice povezane v naš pametni dom in digitalni svet, je zelo verjetno, da bomo plačevali kar z glasovnimi ukazi. Še več, analitiki menijo, da je zelo verjetno, glede na raven konkurence in regulativnega nadzora, da na tem področju ne bo prevladoval en sam ponudnik denarnic. Banke in digitalni akterji (beri: fintech podjetja), ki tekmujejo na tem področju, se bodo spopadli z zagotavljanjem večje uporabnosti in brezhibnih izkušenj ter v praksi izpolnili obljubo o eni denarnici za upravljanje vsega (digitalnega premoženja posameznika). Elektronske denarnice nove generacije bodo upravljale naše »vse«: digitalno identiteto, sredstva, plačila in še kaj drugega.
Inteligentne uporabniške izkušnje
Kar nas pripelje do četrtega trenda – inteligentnih izkušenj. Zanje bodo v prvi vrsti zaslužne povezane finance. Tako kot je večkanalna maloprodaja spremenila način nakupovanja, bodo tehnologije prihodnosti razširile načine in kraje, kjer plačujemo – v trgovinah, na avtobusih ali železniških postajah, spletnih igrah, v super-aplikacijah, pametnih mestih, metaverzumu in še kje. S širjenjem digitalne trgovine bo zmožnost zagotavljanja takojšnjega dostopa do finančnih storitev v velikem obsegu potrošnikom omogočila, da plačujejo od koderkoli in prek kateregakoli kanala. Trgovci bodo to dobesedno morali podpreti, sicer bodo izgubljali promet in stranke. Banke si že manejo roke, saj bodo imele koristi od večjega dosega prek partnerstev, trgovci bodo namreč prav pri njih iskali pomoč za dostavljanje boljše uporabniške izkušnje, povezane z nakupi in plačili.
Trajnostno potrošništvo
Se tale mednaslov bere protislovno? Saj je. Tudi če bi zapisal trajnostno naravnano potrošništvo, ne bi bilo bistveno drugače. Kaj imam v mislih? Pravzaprav bistveno bolj zavedno potrošništvo. Vedno bolj sem prepričan, da se podjetjem, ki v svoje izdelke in poslovanje ne bodo vključila trajnosti – kot rešitve in vrednote –, slabo piše. Potrošniki bodo vedno pogosteje in bolj nagrajevali podjetja, ki bodo konkretno podpirala njihove družbene, etične in okoljske cilje. Kupovali bodo izdelke, storitve in vsebine podjetij, ki bodo uspela dokazati, da zasledujejo cilje neto ničelnega ogljičnega odtisa, so njihove stvari lokalnega izvora in da kot podjetje delujejo etično. To seveda ne velja le za proizvajalce česarkoli, trajnostno poslovanje bodo morali dokazovati vsi, tudi banke in trgovci, ter se poistovetiti z vrednotami kupcev, ki jim želijo prodati.
Čeprav so pretiranemu potrošništvu doslej nasprotovale predvsem starejše generacije, zdaj vajeti v svoje roke prevzema generacija, ki komaj dobro vstopa na trg delovne sile in bo naslednja tri desetletja predstavljala steber gospodarstev. Gre za ljudi, ki jim je zopet mar za čisto okolje, ki kapital kličejo k odgovornosti itd. Zanje v kičasto ali lično embalažo zapakiran sladkor z nekaj dodatki pač ni kakovostno živilo, prav tako so pripravljeni plačati kako evro več za elektriko iz obnovljivih virov namesto elektrike, ki nastane s kurjenjem premoga …
Ste pripravljeni na novi svet?