Lokalno > globalno
Ne glede na to, kako (pre)berete zgornji naslov, ali kot »lokalno je več kot globalno« ali »lokalno je boljše kot globalno«, oboje drži. Lokalna pripadnost, lokalna proizvodnja, lokalna potrošnja so v zadnjih mesecih v izjemnem porastu. Kar je tudi prav.
Miran Varga
Slovenija in svet sta dolgo podcenjevala pomen lokalnega. Prav tehnološka podjetja so bila med prvimi, ki so proizvodnjo selila v države z nižjo delovno silo. Kitajska, Indija in druge države so s tem pridobivale na pomenu, svet pa postajal odvisen od njih, skoraj talec. Če smo včasih govorili, da je Slovenija močno izvozno vezana na Nemčijo in da če kihne Nemčija, se prehladimo tudi mi, lahko sedaj podobno analogijo potegnemo na globalnem nivoju. Pretekli meseci so dokazali, da če kihne Kitajska, se prehladi cel svet. Skoraj dobesedno. In to ni dobro.
Smo se pa, vsaj sodeč po novi raziskavi družbe Mastercard, Evropejci relativno hitro nekaj naučili oziroma osvojili novo lekcijo. Kar je dobro, saj to pomeni, da naš analogni in digitalni darvinistični nagon delujeta. Omenjena raziskava ugotavlja, da Evropa odkriva in pospešeno (vz)ljubi skoraj vse, kar je lokalno. Tako sedaj kar 77 odstotkov Evropejcev raje kupuje od ljudi, ki jih poznajo, trije od petih pa povsem zaupajo priporočilom lokalnega prodajalca. Anketa razkriva, da se utegne novo pridobljena pripadnost obdržati tudi v prihodnje. Kar trije od štirih (74 odstotkov) potrošnikov bo zdaj bolj verjetno nakupovalo v svojih lokalnih skupnostih kot pred letom dni.
Vloga malih podjetij in podjetnikov
V Sloveniji skoraj nimamo velikih podjetij, vsaj ne takih, ki bi bila velika v svetovnem merilu. Naše gospodarstvo pravzaprav temelji na malih podjetjih in podjetništvu. In prav ti bodo deležni vse večje pozornosti.
Dve tretjini Evropejcev priznavata, da od začetka Covid-19 prepoznali lokalnost skupnost kot zaupanja vredne, polovica pa ceni priročnost lokalnih trgovin. Drži, tudi če so izdelki s Kitajske znatno bolj poceni, se za nizke zneske nanje ne splača čakati tri do pet tednov (oziroma celo mesecev, kot smo bili priča v času virusne pandemije). In ko smo že pri čakanju – Mastercard raziskava še ugotavlja, da imajo lokalni trgovci še eno prednost – manjše čakalne vrste v primerjavi s supermarketi (to veseli 40 odstotkov nakupovalcev). Med bolj zanimivimi razlogi, zakaj so potrošniki (na novo) odkrili lokalno ponudbo in trgovine na svojem pragu pa so (bile) omejitve potovanj in gibanja (31 odstotkov).
Tudi vrednote skupnosti so se po zapiranju gospodarstev in držav v Evropi zvišale. Kar 58 odstotkov anketiranih je pogosteje pozdravilo svoje sosede kot pred enim letom. Vsak peti (19 odstotkov) ima rezervni ključ sosedovega stanovanja ali hiše, 44 odstotkov jih celo prevzema dostavo spletnih nakupov, če sosedov ni doma. Krepitev lokalnih skupnosti je vidna tudi na komunikacijskem nivoju, podprtem s tehnologijo. Skoraj vsak peti Evropejec (18 odstotkov) je član sosedske skupine v priljubljeni aplikaciji WhatsApp.
Lokalne šole, kavarne, pekarne, pošte, parki in majhne trgovine so postali temelji lokalnih skupnosti, za njimi pa so se uvrstile gostilne, cerkev, knjižnica in mesnica, ugotavlja raziskava.
Pomoč, ki jo potrebuješ in ceniš
Ne le posamezne države, pomoč malim podjetjem in podjetnikom je prišla iz vseh strani. Tudi globalne korporacije Mastercard. Ta je namenila kar četrt milijarde (250 milijonov) ameriških dolarjev za pomoč lokalnim junakom in povrnitev zaupanja v lokalne trgovine ter uspeh(e) lokalnih skupnosti. V Evropi je podjetje uvedelo vrsto storitev, vključno s platformo Business Unusual in rešitvijo Mastercard Trade Solution, ki podjetnikom in obrtnikom zagotavljata storitve, ki presegajo tradicionalno bančništvo, ter malim podjetjem pomagajo prihraniti denar in čas. Pobuda, poimenovana Ohranimo delo neprecenljivo, je aktivna tudi v Sloveniji – zgovorne zgodbe lahko preberete na povezavi https://siol.net/trendi/ohranimo-delo-neprecenljivo. V času, ko se spreminjajo navade potrošnikov, lahko že spremembe, kot so uvedba spletne trgovine, elektronskega poslovanja, sprejemanje plačilnih kartic ali pa raba brezkontaktnega POS-terminala pomenijo veliko zadovoljstvo – na obeh straneh. O tem, kako e-poslovanje lahko uresniči vsak mali podjetnik ali podjetje, pa preberite v tem članku.
Lokalni pridelovalci, ustvarjalci, izdelovalci in trgovci cenijo lokalno podporo. Mastercard raziskava kaže, da ljudje po Evropi več trošijo lokalno, prav z namenom, da več denarja vrnejo nazaj v lokalno skupnost (49 odstotkov) ter izboljšujejo odnose z lokalnimi trgovci in (28 odstotkov). In na ta način lahko lokalno postane še boljše, celo precej boljše od globalnega …