Vas zanima, kako delujejo Woltovi algoritmi?
Vsak dan na milijone ljudi po vsej Evropi uporablja aplikacije, ki jih poganja umetna inteligenca, kar vzbuja stalne razprave o njeni vlogi v prihodnosti in potrebi po razumevanju, kako v resnici deluje. Že tretje leto zapored je podjetje Wolt predstavilo poročilo o preglednosti algoritmov, s katerim želijo razkriti algoritme, ki poganjajo njihovo platformo. V poročilu razkrivajo, kako izvesti 60.000 naročil hkrati ter kako algoritmi oblikujejo interakcije z uporabniki, dostavnimi partnerji ter restavracijami in trgovinami.
Pogosto ni jasno, kako nas v hitrem digitalnem svetu umetna inteligenca usmerja pri odločitvah, zato sta na tem področju ključnega pomena transparentnost in odgovornost. Kot pojasnjuje Clemens Brugger, direktor podjetja Wolt Slovenija, še nikoli ni bilo tako pomembno informacij deliti jasno in razumljivo, saj s tem opolnomočimo uporabnike, ki lahko nato sprejemajo informirane odločitve.Poročilo, ki ga je WageIndicator, neodvisni in neprofitni raziskovalni inštitut, prepoznal kot eno najboljših praks v industriji, ponuja zanimiv vpogled v delovanje algoritmov.
Kako zagotoviti, da dostavni partner prejme naročilo, ki je zanj najprimernejše?
Potek dostavne poti in tehnologija, s katero so dnevno v stiku dostavni partnerji, je zagotovo najbolj pereče področje. Ker se v vseh državah, v katerih je prisotna platforma, lahko izvede več kot 60.000 naročil hkrati, je zagotavljanje najbolj optimalne dostave dokaj velik, a ne nemogoč podvig.
Dodeljevanje delovnih nalog prevzame algoritem, ki je zasnovan tako, da nalogo ponudi najprimernejšemu dostavnemu partnerju in temelji na štirih glavnih parametrih. Prvi je razpoložljivost, torej ali je dostavni partner na voljo za dostavljanje, je zaseden z drugo dostavo ali enostavno ne dostavlja. Drugi parameter je lokacija dostavnega partnerja, ki je algoritmu znana zgolj, če je dostavni partner prijavljen v aplikacijo. Tretji parameter je vrsta prevoznega sredstva, zadnja informacija, ki jo potrebuje, pa je informacija o drugih posebnostih naročila, kot so na primer naročila, ki jih uporabniki želijo plačati z gotovino, posebej velika naročila in naročila, ki vsebujejo alkoholne pijače.
Delovno nalogo algoritem nato hkrati ponudi zgolj enemu dostavnemu partnerju, ki jo lahko sprejme ali zavrne. Preden se odloči za sprejem naloge, dostavni partner prejme informacije o trgovini ali restavraciji, lokaciji prevzema in dostave, ocenjeno razdaljo in pričakovan zaslužek. Če naloge ne sprejme, je samodejno zavrnjena in ponujena naslednjemu najprimernejšemu dostavnemu partnerju. Ob tem ni nobenih sankcij za dostavnega partnerja, ki naloge ni sprejel, saj jih algoritem ne ocenjuje. Prav tako pri dodeljevanju nalog ne upošteva nikakršnih subjektivnih meril, saj takšnih podatkov niti nima.
Kako algoritem pomaga pri izbiri prave jedi ali izdelka?
V letu 2022 je na 23 trgih, na katerih je delovala platforma Wolt, več kot 10 milijonov uporabnikov oddalo 150 milijonov naročil. Ponudba se tako zdi neskončna, zato je pomoč pri izbiri velikokrat dobrodošla. Zanjo je zadolžen algoritem, ki glede na uporabnikovo lokacijo, odpiralni čas restavracije in glede na čas, ko uporabnik odpre aplikacijo, torej zjutraj predvideva, da uporabnika zanimajo zajtrki, medtem ko opoldne kosila, predlaga najprimernejše restavracije in jedi.
Da bi bila vsebina, ki jo uporabniki najdejo v iskalniku, še bolj ustrezna, na platformi uporabljajo tudi t. i. sodelovalno filtriranje. To pomeni, da uporabnikom ponujajo restavracije, iz katerih so naročili drugi potrošniki. Torej če sta dva potrošnika naročila iz iste restavracije pico in je ob drugi priložnosti eden od njiju naročil suši, predvidevajo, da bi lahko bil ta suši oz. restavracija všeč tudi drugemu uporabniku.
Priporočila na področju trgovin sicer delujejo nekoliko drugače kot tista iz restavracij, saj je težje predvideti, kdaj in katere izdelke uporabnik potrebuje iz trgovine. Algoritem tako priporoča trgovine na podlagi priljubljenosti, torej kolikokrat so uporabniki naročili pri določeni trgovini, ocen uporabnikov in privlačnosti. Nove trgovine so recimo uporabnikom vedno bolj zanimive in posledično tudi bolj izpostavljene.
S pomočjo algoritma trgovci optimizirajo poslovanje
Restavracijam in trgovinam so na voljo avtomatizirani sistemi in orodja, ki ponujajo koristne informacije. Na podlagi podatkov o prodaji, o najpogosteje naročenih jedeh in izdelkih, o urah naročil, ocenah uporabnikov, trendih in potrošniških navadah lahko optimizirajo poslovanje, procese dela ter načrtujejo in razširijo obseg poslovanja. Njihovo breme vsakodnevnih opravil postane lažje, saj jim algoritem pomaga pri hitrejšem odločanju.
Algoritem prav tako skrbi za oceno časa priprave naročila. Ta temelji na bližini in razpoložljivosti dostavnega partnerja ter na pričakovanem času priprave naročila, ki je vedno povezana tudi z delovno obremenitvijo. Oceno časa lahko trgovec sicer vedno tudi ročno spremeni.
Za umetno inteligenco kljub vsemu stojijo ljudje
Umetno inteligenco je ustvaril človek in za vsemi omenjenimi tehnološkimi sistemi v podjetju Wolt stoji predana ekipa, ki šteje več kot 700 posameznikov. Prav tako je ves čas na voljo tudi podpora uporabnikom ter trgovcem in dostavnim partnerjem. Približno 40 % njihove celotne ekipe sestavlja podpora, ki je v bistvu hrbtenica poslovanja.