28. maja 2025

Tehnokrat

Moč tehnologije.

Digitalna zrelost Slovencev se odraža v plačilih

4 min read

Piše se leto 2025 in spletno nakupovanje ter mobilna plačila so del vsakdana. Tudi v Sloveniji, kot ugotavlja Mastercard. Slovenci namreč ostajamo zvesti plačilnim karticam, hkrati pa vse bolj posegajo po mobilnih denarnicah in pametnih napravah. Po podatkih letošnje raziskave MasterIndex, ki jo je za družbo Mastercard izvedel Institut Mediana, približno 40 % Slovencev v starosti med 18 in 55 let uporablja tako debetne kot kreditne kartice, a debetne ostajajo v ospredju. Spletno nakupovanje se je uveljavilo kot del vsakdana – skoraj 90 % Slovencev je v zadnjih treh mesecih opravilo spletni nakup, največkrat v slovenskih spletnih trgovinah. Tudi varnost ostaja ključni dejavnik – kar 4 od 5 prebivalcev ocenjujejo spletno nakupovanje kot varno. Mobilna plačila so najpogostejša v fizičnih trgovinah in na bencinskih servisih, sledijo spletni nakupi in gostinski lokali, kar jasno kaže na njihov vse pomembnejši položaj pri vsakdanjih transakcijah.

Spletni nakupi: udobni, a še vedno z nekaj nezaupanja

Skoraj 90 % Slovencev je v zadnjih treh mesecih opravilo spletni nakup. Najpogosteje kupujejo oblačila (46 %), gospodinjske izdelke (26 %), elektroniko (26 %) in kozmetiko (20 %) predvsem v slovenskih spletnih trgovinah. Pri tujih ponudnikih so pogosti nakupi letalskih kart (22 %); ti uporabniki pogosto posegajo po alternativnih načinih plačila (npr. digitalna plačilna platforma). Kartice ostajajo najpogostejši način spletnega plačevanja, predvsem pri slovenskih trgovcih. Dobra tretjina (36 %) kupuje pretežno v slovenskih spletnih trgovinah, 35 % kombinira, 28 % pa se odloča izključno za tuje trgovce. Uporaba sodobnih plačilnih aplikacij je v porastu, delež uporabnikov nekaterih med njimi se je letos skoraj podvojil. Pri tujih spletnih ponudnikih prednjačijo specializirane spletne denarnice zaupanja vrednih ponudnikov, medtem ko v slovenskih trgovinah ostajajo v ospredju plačilne kartice v mobilnih denarnicah bank. Tudi vrste izdelkov, ki jih uporabniki najpogosteje izbirajo, se razlikujejo: kozmetika je pogosteje kupljena v slovenskih trgovinah (20 % v primerjavi s 14 % v tujih), letalske vozovnice pa v tujih (22 % proti 13 %).

Mobilna plačila: od izjeme do vsakdana

Mobilna plačila so postala ena najhitreje rastočih navad slovenskih potrošnikov. Več kot 20 % Slovencev že uporablja mobilno banko, kar 83 % pa bi bilo pripravljenih uporabljati aplikacijo za mobilna plačila – če ta zagotavlja varnost z avtentikacijo (kot je prstni odtis) in preprostost.

Skoraj dve tretjini vprašanih sta že plačevali s telefonom v trgovinah ali na bencinskih servisih (61 %), skoraj polovica pa tudi v restavracijah (48 %). Telefoni tako postajajo nova denarnica, trend pa potrjuje, da potrošniki cenijo predvsem udobje in nadzor.Pri mobilnih aplikacijah si namreč najbolj želijo: varnost transakcij (78 %), preprostost (62 %), sledenje stroškom (50 %) in prijazno uporabniško izkušnjo (50 %). Priljubljenost v primerjavi preteklimi leti narašča tudi nosljivim napravam, kot so pametne ure, nakit, čeprav delež njihove uporabe ostaja manjši.

Plačilna varnost: prstni odtis prehiteva klasične metode potrjevanja

Čeprav večina Slovencev (83 %) ocenjuje spletno nakupovanje kot varno, se pri manjšini še vedno pojavljajo pomisleki. Med tistimi, ki spletnih nakupov ne ocenjujejo kot varnih, jih polovica ne zaupa spletnemu plačevanju, 41 % izraža nezaupanje do spletnih trgovcev, 37 % do opisov izdelkov, 29 % pa kot težavo navaja dolgotrajno reševanje zapletov.

Biometrija postaja odgovor na ta izziv: 21 % uporabnikov bi plačilo najraje potrdilo s prstnim odtisom, 14 % s prepoznavo obraza. Enak delež še vedno rad uporablja PIN kodo, 12 % pa mobilno aplikacijo. Čeprav SMS-koda in geslo še vedno predstavljata skoraj petino izbir, dolgoročni trend kaže upadanje uporabe in preference tem klasičnim metodam. Dobra tretjina vprašanih (36 %) si lahko v prihodnosti predstavlja, da fizične kartice ne bodo več potrebne. Tudi pri sodobnih oblikah plačevanja uporabniki cenijo občutek varnosti (51 %), enostavnost (10 %), hitrost (9 %) pa tudi občutek nadzora nad porabo (7 %).

Počitnice brez gotovine: kartica kot zanesljiv sopotnik

Letos se na pot v tujino odpravlja nekoliko manj Slovencev kot lani (78 %), a jih je še vedno 74 %. Najpogosteje potujejo na Hrvaško (skoraj dve tretjini), sledijo druge sredozemske in evropske destinacije (23 %) ter Italija (20 %). Kar 36 % slovenskih turistov bo za nastanitev v tujini plačalo z debetno kartico, enak delež pa tudi z gotovino – kar je 5 odstotnih točk manj kot lani (41 %). Kartice najpogosteje uporabljajo za nakupe v trgovinah (60 %), restavracijah (58 %) ter plačilo nastanitev (44 %) in cestnin (42 %).

Plačevanje s kartico na dopustu je vse pogostejše – četrtina Slovencev z njo pokrije vse stroške, tretjina večino. Uporabniki najbolj cenijo široko sprejetost kartic v tujini (86 %), narašča pa tudi zavedanje o pomenu varnosti in zaščite pred zlorabo.

»Slovenci pri plačevanju cenijo praktičnost, varnost in zanesljivost, ne glede na to, ali gre za vsakodnevne nakupe, spletne transakcije ali plačila na poti. V družbi Mastercard gradimo okolje, kjer so digitalna plačila intuitivna, zanesljiva in dostopna. Z veseljem opažamo, da uporabniki vse bolj zaupajo modernim plačilnim rešitvam, kot so mobilna plačila in biometrija, kar potrjuje, da skupaj z našimi partnerji uspešno odgovarjamo na potrebe današnje digitalne družbe,« pojasnjuje Luka Gabrovšek, Country Manager, Mastercard Slovenija.

Plačilne kartice: prevladujejo debetne, zvestoba raste

Debetne kartice so še vedno prva izbira večine – bistveno pogostejše od kartic z odloženim plačilom, medtem ko revolving kartice (t.i. prava kreditna kartica) uporablja le peščica uporabnikov. Skoraj 60 % Slovencev ima debetno plačilno kartico (Mastercard Debit), tretjina jih uporablja samo eno kartico, največkrat prav debetno. V zadnjih letih je opaziti trend manjšanja števila kartic in večanja pogostosti uporabe, kar kaže na povečano zvestobo. Med uporabniki sta najbolj prepoznavni dve globalni kartični shemi, a skoraj 90 % tistih, ki razmišljajo o novi kartici, bi izbralo Mastercard – upoštevajoč prvo ali drugo izbiro – kar je največ doslej. Uporabniki kot pomemben razlog za izbiro kartice pogosto navajajo njeno široko uporabnost pri vsakdanjih in spletnih nakupih ter na potovanjih. Med tistimi, ki uporabljajo kreditne kartice, izstopa predvsem pomen dostopnosti trgovin, tako v tujini (51 %) kot doma (46 %).

Ugotovitve raziskave MasterIndex 2025 ponujajo vpogled v vsakdanjo realnost slovenskih potrošnikov: raznovrstne plačilne navade, visoka pričakovanja do tehnologije in premišljene izbire, ki vse pogosteje vključujejo mobilne in digitalne rešitve. Razumevanje teh vzorcev bo tudi v prihodnje ključno pri oblikovanju uporabniku prijaznih plačilnih izkušenj.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Copyright © Tehnokrat | Vse pravice pridržane. | Newsphere by AF themes.