Šolarji spoznavali pasti digitalnih svetov
Mladi že od malega odraščajo z digitalnimi tehnologijami, ki naša življenja bogatijo in nas povezujejo, hkrati pa prinašajo tudi različne pasti, ki so jim še posebej izpostavljeni otroci in mladostniki. Zato je pomembno, da v sodobnih tehnologijah in digitalnih svetovih uživamo pametno, naprave pa uporabljamo zmerno. Več o tem ter o spletnem in SMS-ribarjenju (phishing in smishing), o varnih spletnih prijateljstvih in spletnem spolnem napeljevanju otrok (grooming), lažnih novicah in spletnih trgovinah, umetni inteligenci in tehnologijah globokih ponaredkov (deep fake), ki omogočajo ustvarjanje lažnih vsebin in identitet na spletu, so mladi izvedeli na interaktivnih delavnicah Telekoma Slovenije. Te so konec oktobra in v začetku novembra potekale v osnovni šoli v Postojni, v podružnični šoli v Hruševju ter v osnovni šoli na Vrhniki. Delavnic se je skupno udeležilo okoli 350 učencev 4. in 5. razreda.
V Telekomu Slovenije so za osnovnošolske otrokepripravili interaktivne delavnice z naslovom Ne ujemimo se na trnek. Namen delavnic je digitalno opismenjevati mlade, tako da lahko v digitalnih svetovih izkusijo najboljše, kar jim ti nudijo, pri tem pa se zavedajo potencialnih pasti. Na ta način odraščajo v samostojne in kritične uporabnike digitalnih tehnologij, hkrati pa vedo, kam po nasvet in pomoč, če ju potrebujejo. Delavnice so potekale v Osnovni šoli Miroslava Vilharja v Postojni, podružnični šoli Hruševje ter v Osnovni šoli Ivana Cankarja na Vrhniki.Namenjene so bile učencem 4. in 5. razredov, saj nekateri izmed njih že imajo pametne mobitele. Nekateri v tej starosti v digitalne svetove šele vstopajo, drugi pa so v njih že dlje časa prisotni in se pri tem že prav dobro znajdejo.
»Z delavnicami, kako v uporabi digitalnih tehnologij uživati pametno, želimo med mladimi okrepiti zavedanje o potencialnih tveganjih v digitalnem svetu. Ta so le en klik stran, tudi kadar so otroci in mladostniki v domačem, šolskem ali drugem varnem okolju. Zato je pomembno, da se o tem odkrito pogovarjamo, še preden pride do neprijetnih izkušenj. S tem ko krepimo digitalne veščine otrok, pa ti postajajo bolj samostojni in bolje pripravljeni na življenje, saj je poznavanje digitalnih svetov, ki so del našega vsakdanjika, ključno, da jih znamo uporabljati pametno,« je ob tem izpostavila Katja Šajnovič, direktorica Razvoja poslovanja v Telekomu Slovenije.
»S takšnimi brezplačnimi delavnicami želimo mladim omogočiti varno in samozavestno raziskovanje digitalnega sveta ter jih naučiti, kako prepoznati morebitna tveganja in se nanje odzvati. Povpraševanje slovenskih osnovnih šol po tovrstnih vsebinah je zelo veliko, zato se vabilu vedno z veseljem odzovemo. Verjamemo, da tako skupaj gradimo temelje za varnejšo in trajnostno digitalno skupnost,« je povedala Nevenka Žiberna Remic iz Razvoja poslovanja v Telekomu Slovenije, ki je soustvarjalka in koordinatorka delavnic.
Mladi so s svojo iskrenostjo in željo po pogovoru navdušili. »Pokazali so nam, da pogrešajo pogovore z odraslimi na temo digitalnih tehnologij. Večinoma smo se pogovarjali o lažnih novicah in lažnih spletnih trgovinah, saj so imeli tudi v svojem družinskem okolju s tem nekaj izkušenj. Podrobneje pa smo si pogledali primere tehnologije deepfake in groominga, da bi ga v prihodnje lažje prepoznali. Ugotovili smo, da nas splet in tehnologije ob pametni rabi vse bolj povezujejo, pomembno pa je, da jih uporabljamo pametno,« pravi mag. Anja Kostevc iz Telekoma Slovenije, soustvarjalka delavnic in predavateljica.
Nika Pukart Jeličič, prav tako soustvarjalka delavnic in predavateljica, pa je izpostavila: »Bila sem presenečena nad tem, koliko učenci 4. in 5. razreda že vedo in kaj vse se jim v teh ranih letih dogaja na spletu. Veliko tem, ki smo jih v pogovorih načeli, so namreč že poznali iz osebnih izkušenj. Prav tako sem bila presenečena, koliko jih že ima stalen dostop do spleta prek mobitela; ravno zato so takšni pogovori še bolj pomembni. Zelo sem vesela, da smo jim lahko predali pomembno znanje za še večjo varnost pri brskanju po spletu, otroci pa so ga z lastno interakcijo in pozitivnim sodelovanjem odprtih rok sprejeli. Menim, da je to največ, kar jim lahko damo za njihovo varno digitalno sedanjost in prihodnost.«
V Telekomu Slovenije si želijo, da bi z interaktivnimi delavnicami obiskali čim več šol in mladostnikov po Sloveniji ter jim pomagali širiti znanje in zavedanje o pomenu varne rabe digitalnih tehnologij.